مذهبی

 ۵۰ ویژه برنامه ایام فاطمیه در قشم تدارک دیده شد

رییس تبلیغات اسلامی قشم از تدارک برگزاری ۵۰ ویژه برنامه فرهنگی و مذهبی در مناطق شهری و روستایی این جزیره همزمان با ایام فاطمیه و شهادت بزرگ بانوی جهان اسلام و سرور زنان اهل بهشت، حضرت فاطمه زهرا (س) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم به نقل از ایرنا، حجت الاسلام غلامعلی کاظمی افزود: برنامه های ایام فاطمیه در ۲ دهه برگزار می شود که برنامه های دهه نخست با شرکت عزاداران و عاشقان آن حضرت از شامگاه یکشنبه پنجم آذرماه جاری به مدت سه شب، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مساجد و هیات های مذهبی این شهرستان مرزی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در این آیین های معنوی که با حضور با شکوه مردم جزیره قشم و عاشقان اهل برپا می شود، ۳۰ روحانی برادر و ۲۰ روحانی خواهر در مراسم های جداگانه ویژه برادران و خواهران به ایراد سخنرانی و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به مرثیه سرایی در رثای یگانه دخت نبی مُکرم اسلام(ص) خواهند پرداخت.

رییس تبلیغات اسلامی قشم با بیان اینکه برنامه های ایام فاطمیه در این شهرستان مرزی هر سال با استقبال ویژه مشتاقان و شیفتگان به برترین بانوی دو عالم برگزار می شود، توضیح داد: از ۲۴ تا ۲۸ آذر نیز برنامه های دهه دوم ایام فاطمیه به مدت چهار شب شروع می شود.

حجت الاسلام کاظمی اجرای ویژه برنامه های این ایام را در دهه دوم با شکوه تر و پربارتر از دهه نخست اعلام کرد و اضافه کرد: در این ایام سخنرانی، مداحی و شعرخوانی در سطح مساجد و صحن مقدس امامزاده سید مظفر(ع) شهر قشم و برنامه های مذهبی و آیینی در هیات ها و تکایا هر شب بعد از نماز مغرب و عشا اجرا می شود.

وی گفت: در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) اجتماع و حرکت دسته های عزاداری از محل هیات ها به سمت آستان مقدس امامزاده سید مظفر(ع) این شهرستان از مهمترین برنامه های عزاداری است.

بنا به روایات مختلف تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان و از سوی علمای شیعه، ۲ تاریخ مشهور و مقبول ۷۵ روز و دیگری ۹۵ روز استناد شده است.

بسیاری از بزرگان تشیع بر این مطلب استناد دارند که با توجه به زمان رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت ۷۵ روز، در تاریخ سیزدهم تا پانزدهم جمادی الاول، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیه اول می‌ خوانند.

بر این اساس ایام فاطمیه دوم را که ۹۵ روز پس از تاریخ رحلت پیامبر(ص) عنوان شده از سوم تا پنجم جمادی الثانی می‌ خوانند.

بنابراین ایام فاطمیه ۶ روز است که سه روز در ماه جمادی الاول و سه روز در ماه جمادی الثانی است.

دلیل اینکه سه روز در هر ماه جمادی الاول و جمادی الثانی به عنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده به این علت است که این احتمال وجود دارد ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز باشد، حال آنکه در صورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳ جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود.

طبق تقویم، بیشتر سه ماه قمری ۲۹ روزه و بیشتر چهار ماه قمری ۳۰ روزه می تواند پشت سر هم قرار گیرد.

بنابر عرف به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده دهه اول فاطمیه و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده دهه دوم فاطمیه گفته می شود.

بر همین اساس شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با فرارسیدن ایام فاطمیه، ضمن برپایی مراسم سوگواری و عزاداری و همچنین دعا و نیایش در حسینیه ها و مساجد با ریختن اشک ماتم برای شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س)، یکبار دیگر زندگانی سراسر معنویت و مرارت دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) را مرور می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا