آخرین خبرهااجتماعیایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس برگزار شد؛

فتح جزیره کشم بر اساس منابع منظوم در دوره صفویه

دانشگاه پیام نور مرکز بین المللی قشم به مناسبت روز ملی خلیج فارس سمینار "فتح کشم (قشم) در متون منظوم دوره صفوی" را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری ساحل قشم، سخنران این سمینار احمد بازماندگان خمیری دکترای تاریخ از دانشگاه تهران، بود که به گفتگو در مورد دو اثر منظوم برجای مانده از دوران صفویه به نام های “جنگ نامه قشم” و “جِرون نامه” پرداخت.

این محقق تاریخ حوزه خلیج فارس، در مورد نویسندگان این دو اثر گفت: این اشعار توسط افرادی سروده شده که به این منطقه تعلق داشته و با نگاهی بومی-محلی به سرودن اشعار و وصف آزادسازی جزیره قشم از دست اشغالگران پرتغالی پرداخته اند.

به گفته این استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، از امتیازات این آثار علاوه بر شرح رشادت های نیروهای ایرانی، معرفی اماکنی از جزیره قشم است که درحال حاضر با نام های دیگری شناخته می شوند، مانند اشاره به آبادی باشَتو که در عصر حاضر باسعیدو  گفته می شود.

وی یکی از اقدامات مهم دوران صفویه را فتح جزیره قشم دانست و افزود: فتح این جزیره یک اراده ملی محسوب می شود زیرا که همه اقوام ایرانی در این آزادسازی مشارکت داشته اند و فتح قشم، آمادگی برای فتح جزیره هرمز محسوب می شده است.

به گفته این استاد تاریخ، منظومه “جنگ نامه کشم” در زمان شاه عباس صفوی و منظومه “جِرون نامه” در دو مرحله (یک مرحله در زمان شاه عباس صفوی و بار دوم در زمان شاه صفی) سروده شده است که اطلاعات دقیقی از نویسنده هیچیک از این آثار دردسترس نمی باشد.

گفتنی است، سمینار “فتح کشم (قشم) در متون منظوم دوره صفوی” روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در محل دانشگاه پیام نور مرکز بین المللی قشم برگزار شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا