مذهبی

بیرق های منقش به نام ابا عبدالله الحسین (ع) بر تن قشم نشست

جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب در آستانه ورود به ماه محرم و ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به رسم هر ساله از سوی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) یکپارچه سیاه پوش شد و جزیره نشینان با نصب پرچم های سیاه بر سر در منازل، حسینیه ها، مساجد، تکایا، هیات ها، معابر و پوشیدن جامه سیاه، در عزای سالار شهیدان به سوگ نشستند.

 به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، در آستانه فرا رسیدن ماه محرم سال ۱۴۴۵ هجری قمری، ماه پیروزی خون بر شمشیر و حق بر باطل جای جای شهرستان مرزی قشم حال و هوای حسینی گرفت و جوانان و نوجوانان نگین خلیج فارس با برپایی خیمه های عزاداری به استقبال محرم رفتند.

در روزهای اخیر در کوچه ها و معابر جزیره قشم و دیگر شهرها و روستاهای این شهرستان مرزی مردم به ویژه جوانان با شور و اشتیاقی حسینی تکایا و پرچم های سیاه را برافراشته و خود را مهیای برپایی مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) کردند.

نصب طرح‌ های فرهنگی پرتابلی، ریسه و کتیبه مشکی، پرچم ائمه اطهار (ع)، بوم بنر برجسته بر روی پُل‌ ها و قاب ها، پرچم و کتیبه عمودی، پارچه مشکی و بنر کتیبه ای، اسپیس بنر طرح‌ های محرم در مجاورت معابر اصلی، المان‌ های مناسبتی، شستشوی معابر منتـهی به مراکز و مکان‌ های عزاداری سالار شهیدان از شاخص‌ ترین اقدامات صورت گرفته از سوی جوانان و مسوولان این جزیره است.

ساعت ۱۷ عصر (سه شنبه) نیز، مراسم تعویض پرچم عزای حسینی در برج پرچم شهرک نریمان شهر قشم و گنبد امامزاده سید مظفر (ع) این جزیره انجام خواهد شد.

محرم فرصتی است تا در کنار عزاداری، سجایای اخلاقی، کرامت و شجاعت سیدالشهدا (ع) و نیز فلسفه قیام کربلا برای دوستداران آن حضرت تشریح شود.

یکی از رسالت های مهم عزاداران در ماه محرم، تلاش برای درک صحیح اسلام واقعی و شخصیت والای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) است.

در مراسم عزاداری باید اهداف قیام امام حسین (ع) برای مردم به ویژه جوانان و نوجوانان تبیین شود و هیات های عزاداری به مفهوم و ارزش های واقعی قیام حسین بن علی (ع) توجه بیشتری داشته باشند.

برخواستن بیرق ها و سیاه پوش کردن خیابان ها و کوچه ها، نصب تابلوهای دعوت مردم برای شرکت در مراسم های عزاداری در گوشه گوشه شهر قشم به چشم می خورد.

اهتمام قشموندان در هر چه باشکوه برگزار کردن مراسم های عزای حضرت حسین بن علی (ع) و همدردی با فرزندان رسول الله (ص) در نگین خلیج فارس هر ساله بیشتر و پررنگ تر می شود.

بی شک قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا، نقطه عطف و سر فصل جدید از تاریخ پرفراز و نشیب شیعه است که ایجاد و ترویج رسالت امر به معروف و نهی از منکر از اهداف اصلی آن محسوب می شود.

یکی از رسالت های مهم عزاداران درماه محرم و صفر، تلاش در جهت شناخت صحیح شخصیت والای امام حسین (ع) و احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

عاشورا، حادثه بزرگی بود که تاثیر شگرفی در تاریخ مسلمانان به خصوص شیعیان داشت و امر به معروف و نهی از منکر درسی است که ما از قیام عاشورا می آموزیم.

بی تفاوتی در مقابل منکر کوچک، باعث پدید آمدن منکرات و گناهان بزرگ در جامعه می شود و تذکرهای متوالی از سوی افراد جامعه، بهترین راه برخورد با منکر است.

مُحَرَّمُ الحَرام نخستین ماه سال شمار هجری قمری است و دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است.

واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین (ع) و یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری اتفاق افتاده است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا