اجتماعیاخبار بانوانایران در دهمین نشست حمایتی مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با بانوان فرهیخته و فعال جزیره قشم مطرح شد؛

غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها با پرداختن به هنر و موسیقی

مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده، در دیدار با مدیر موسسه هنری و آموزشگاه موسیقی مشرق توجه به هنر و موسیقی را در غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها موثر دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم، میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده، در دهمین نشست از طرح دیدار با بانوان فعال جزیره قشم، با مدیر موسسه هنری و آموزشگاه موسیقی مشرق دیدار و گفتگو کرد.

لیلا بازرگانی اهل شهرستان لار است و قصد دارد نقشی ارزنده در تامین نیاز جامعه و مردم در حیطه هنر و موسیقی ایفا کند.

وی که دانشجوی کارشناسی در رشته موسیقی جهانی دانشگاه شیراز است با اشاره به تاریخ آغاز به کار موسسه فرهنگی آموزشی مشرق گفت: در تیرماه ۱۳۹۰ با دریافت مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم و ثبت شرکت ها فعالیت آموزشی خود را با تاسیس دو مدرس موسیقی آغاز کردیم.

مدیر موسسه فرهنگی آموزشی مشرق هدف از راه اندازی این موسسه را منسجم کردن ظرفیت های آموزشی در زمینه هنر و موسیقی عنوان کرد و افزود: با توجه به سوابق تاریخی موسیقی در جزیره و استعدادهای هنری ارزنده قشم، نیاز به یک مجموعه برای گردآوری این توانمندی ها در قالب یک موسسه آموزشی و انتقال این دانش به نسل های آینده حس می شد.

بازرگانی ادامه داد: همچنین کمبود فضاهای تفریحی باعث شد این مجموعه به عنوان فضایی قابل اطمینان برای گذراندن اوقات فراغت توسط خانواده ها از استقبال خوبی برخوردار شده و با کمک و مشاوره اساتید هنری فعالیت خود را آغاز کند.

وی که از سال ۱۳۸۴ در جزیره قشم اقامت دارد از ساز عود به عنوان برند شناخته شده قشم در کشور و جهان یاد کرد و گفت: چنین داشته های هنری در جزیره بسیار زیاد هستند و نیاز است برای حفظ و انتقال آن ها به نسل های بعد به معرفی و ایجاد انگیزه و علاقه پرداخت.

کیفیت مناسب خدمات و تعهد کاری، کلید اعتمادسازی

در ادامه این نشست، مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با اشاره به موفقیت های موسسه فرهنگی هنری مشرق از مدیر این مجموعه خواست تا دلایل پشتکار و پیشرفت خود را بگوید.

بازرگانی در پاسخ بیان داشت: این مجموعه اولین موسسه در جزیره قشم است که در زمینه آموزش موسیقی شروع به فعالیت کرده و هدف اولیه ما متمرکز کردن آموزش موسیقی در قالب یک موسسه بوده است.

وی که یکی از اعضای هیات مدیره انجمن موسیقی قشم نیز هست، افزود: با اعتمادی که والدین به این مجموعه پیدا کردند توانستیم بتدریج کار آموزش را در زمینه سازهای سنتی، کلاسیک و برخی سازهای بومی گسترش دهیم.

مدیر موسسه فرهنگی هنری مشرق با اشاره به برگزاری کنسرت های هنرجویی توسط این مجموعه گفت: در سال ۱۳۹۲ و بعد از یک سال و نیم آموزش توانستیم با همراهی خانواده ها و مدرسین اولین کنسرت هنرجویی را با حضور والدین برگزار کنیم که ویترینی برای بازبینی ثمره تلاش های ما و هنرجویان بود.

این بانوی موفق عرصه هنر ادامه داد: استقبال خوب از اولین کنسرت هنرجویی باعث شد تا برگزاری این برنامه ها تداوم یافته و در دی ماه هر سال تکرار شود و تا کنون توانسته ایم چهار دوره از این اجراها را هر سال با کیفیت بالاتری برگزار کنیم.

وی به هدف اصلی برگزاری کنسرت های هنرجویی اشاره کرده و گفت: تجربه گروه نوازی و  اجرای مشترک برای هنرجوها خصوصا هنرجوهای کودک به تقویت ارتباطات جمعی کمک کرده و روحیه کار گروهی را بالا می برد.

هنر و موسیقی، تقویت کننده روحیه جمعی

مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با اشاره جمعی بودن فعالیت های هنری بیان داشت: یادگیری موسیقی به عنوان یکی از شیوه های کهن در افزایش تمرکز و هوش شناخته شده و با توجه به این که یک فعالیت جمعی محسوب می شود به افزایش روحیه همکاری و نشاط در اجتماع کمک می کند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری مشرق نیز با تاکید بر تاثیر موسیقی بر انگیزه بخشی و افزایش شوق یادگیری گفت: هدف تمام روش های موسیقی تقویت درک، تخیل و شکوفایی استعدادهای نهفته به ویژه در کودکان است.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: یادگیری موسیقی با ایجاد حس ارزشمندی و تاثیرگذاری به شکل گیری شخصیتی قوی در هنرمند کمک کرده و وی را در برابر رفتارهایش در جامعه پاسخگو و مسئولیت پذیر می کند.

بازرگانی ادمه داد: موسیقی با برقراری تعادل و هماهنگی بین ذهن دیداری و شنیداری به افزایش قدرت تمرکز کمک کرده، بچه ها را از انزوا و تنهایی درآورده، با پر کردن اوقات فراغت از گرایش جوانان به اعتیادهای موجود در عصر حاضر مانند اعتیاد به فضاهای مجازی، بازی های رایانه ای و تلویزیون  باز می دارد.

وی، کشف استعدادهای کودکان را برای خلق آینده ای موفق لازم دانست و گفت: این روزها والدین تمام وقت کودک و نوجوان را با انواع کلاس های درسی پر می کنند که  نتیجه ای جز ساختن یک نسل افسرده ندارد. همه بچه ها قرار نیست در آینده مهندس یا دکتر شوند، جامعه ما به موسیقی و هنر هم نیاز دارد.

بازرگانی، فرهنگ سازی در حوزه آموزش رشته های هنری و موسیقی را موجب تلطیف روحیه خانواده ها و تقویت روحیه جامعه دانست.

موسیقی تخصصی برای بانوان جزیره، نیازمند توجه

مدیر موسسه فرهنگی هنری مشرق در پاسخ به سوال میترا مشرقی مقدم در مورد مشکلات و کاستی های حوزه موسیقی در جزیره گفت: کمبود مدرس به ویژه مدرس بانو یکی از مشکلات ماست که با توجه به جامعه سنتی جزیره، تقویت این حوزه می تواند تاثیر بسزایی در جذب و ایجاد علاقه بین بانوان جزیره داشته باشد.

وی به اشتغالزایی برای ۱۲ تَن در موسسه فرهنگی هنری مشرق اشاره کرد و ادامه داد: این مجموعه با کادری موفق که دارای سوابق درخشان در آموزش و اجرای کنسرت های کشوری هستند تا کنون توانسته به بخشی از اهداف خود دست یابد و امید است با جذب مدرس بانو بتواند وظیفه خود را در قبال گسترش روحیه نشاط بین جامعه بانوان جزیره به خوبی ایفا کند.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی قشم از برگزاری جشن های مختلفی همچون گرامیداشت روز زن و روز دختر توسط سازمان منطقه آزاد قشم قدردانی کرد و اظهار داشت: ارج گذاری به مقام بانوان توسط نهادهای حاکم و ارگان های مختلف، به پرورش حس ارزشمندی و عزت نفس در بانوان کمک می کند.

این بانوی فرهیخته گفت:  برپایی جشنواره های موسیقی همچون موسیقی خیابانی و محلی می تواند با معرفی ظرفیت های موسیقی جزیره قشم به کشور به کشف استعدادهای این منطقه کمک کرده و  تحولی در روحیه جامعه محلی و جذب گردشگر ایجاد خواهد کرد.

بازرگانی از شرکت در جشنواره های مختلف توسط گروه های مدرسین و همچنین هنرجویان این موسسه خبر داد و عنوان کرد: این مجموعه در قالب چندین گروه همنواز و در گروه های مختلف سنی برای برگزاری جشنواره های مختلف آماده همکاری با ارگان ها و نهادهاست و امید است به این ظرفیت ها که فرزندان همین آب و خاک هستند بیشتر توجه شود.

مدیر موسسه فرهنگی هنری مشرق در پایان موفقیت این موسسه را مدیون مدرسین حرفه ای  و کادر توانمند خود دانست و همچنین از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این منطقه به مناسبت حمایت ها و توجه به توسعه موسیقی جزیره  تشکر و قدردانی کرد.

در پایان این نشست، میترا مشرقی مقدم مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های این بانوی هنرمند عنوان کرد: تلفیق موسیقی با زندگی روزمره یک نیاز روحی است و تلاش های شما برای معرفی اصولی مبانی موسیقی بسیار ارزشمند است.

وی با اعلام این مطلب که طرح نشست حمایتی مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده با بانوان فرهیخته و فعال جزیره قشم به دستور مستقیم مدیرعامل این سازمان و به منظور شناسایی و تقدیر از بانوان تاثیرگذار، بررسی دغدغه ها و مشکلات این بخش از جامعه جزیره و تلاش در جهت مرتفع کردن نیازهای آنان برگزار گردیده است گفت: بعد از برگزاری دهمین نشست با بانوان فعال، نشستی مستقیم با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و ۱۰ بانوی شرکت کننده در این نشست ها برگزار می شود که در آن به بررسی موفقیت ها، مشکلات و خواسته های جامعه بانوان پرداخته خواهد شد.

لازم به ذکر است، براساس سیاست های تدوین شده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ارتباط با حوزه بانوان فرهیخته جزیره، این نشست ها همچنان ادامه خواهد داشت و در پایان هر ۱۰ جلسه، نشست مشترکی با هدف بررسی نتایج این دیدارها با حضور بانوان فعال در بخش های مختلف با حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برگزار خواهد شد.

تهیه و تنظیم: معصومه مشار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا