فرهنگی

نوای دلنواز عودنوازان ایران در قشم به نقطه پایان رسید/معرفی برترین‌های جشنواره

نخستین جشنواره ملی عودنوازان ایران در جزیره پس از رقابت 37 تن از برترین‌های این ساز اصیل ایرانی و طنیبن انداز شدن نوای دلنشین عودشان در این جزیره جهانی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری “خبر قشم”، در نخستین گام اجرای این جشنواره ملی، برگزارکنندگان این رویداد در نشستی با فعالان رسانه‌ای قشم که در سالن مرکز بین‌المللی قشم انجام شد، برنامه‌های این جشنواره را معرفی کردند.


علی ثابت نیا به عنوان رئیس نخستین جشنواره ملی عودنوازی در این نشست، گفت: رنسانس این ساز ایرانی در ۱۰ سال گذشته با رویکرد اجرا و پژوهش در کشور شکل گرفته است.
وی، افزود: ۱۵۷ اثر از ۱۳۷ هنرمند به دبیرخانه نخستین جشنواره عودنوازی قشم ارسال شد که با نظر نهایی داوران، ۳۶ اثر برای اجرا به این جشنواره راه یافته‌اند.

قضاوت این رویداد موسیقیایی را 11 داور با هدف انتخاب برترین‌های جشنواره که در دو روز (چهارشنبه و پنجشنبه 16 و 17 اسفند ماه 1402) در تالار آئینه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم برگزار شد بر عهده داشتند.
در روز نخست 16 هنرمند جوان برای قضاوت بر روی صحنه رفتند و در روز دوم هم 21 عودنواز بزرگسال در دو دو بخش ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی ساز خود را برای به دل نشستن داوران جشنواره کوک کردند.
در نخستین جشنواره ملی عودنوازان ایران که در قشم برگزار شد، 6 بانوی هنرمند در زمینه عود در کنار 30 تن از آقایان توانایی‌های خود را برای برتر شدن به رخ داوران کشیدند.
خبر خوش ساخت خانه عود در قشم
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم هم در نشست با فعالان عرصه رسانه در قشم اعلام کرد: خانه عود با هدف تثبیت برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و همچنین کمک به ارتقای سطح علمی هنرمندان این ساز، در قشم ساخته می‌شود.

ادریس راموز گفت: سیاست سازمان منطقه آزاد قشم در رابطه با هنر و هنرمندان، حفظ و حمایت از میراث ملموس و ناملموس در این‌ منطقه مستعد است.
وی با اعلام اینکه سال گذشته موفق به ثبت جهانی ساز عود در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) شدیم، افزود: هنرمندان عودنواز زیادی در قشم داریم حضور دو با ساخت خانه عود در این جزیره جهانی امید داریم که جشنواره سال آینده را در سطح بین‌المللی با حضور نمایندگانی از کشورهای عربی و آفریقایی در قشم برگزار کنیم.

تجلیل از عودنواز قشمی
یکی از اقدامات بسیار ارزنده نخستین جشنواره ملی عودنوازان ایران در قشم به تجلیل از عودنواز برتر کشورمان از جزیره قشم مربوط می‌شود.
محمد منصور وزیری 2 در اصل متولد 1302 میناب استان هرمزگان است اما از آنجا که در نوجوانی به قشم سفر کرد و ساکن این جزیره زیبا شد، خود را قشمی می‌داند و در دوران 45 سال فعالیت هنری‌اش در زمینه عودنوازی، بیش از یک هزار اجرا با خوانده ترانه‌های مختلف را تقدیم دوستداران صدایش کرده است.

ایستگاه آخر، معرفی برترین‌های جشنواره
پس از دو روز رقابت تنگاتنگ عودنوازان جوان و بزرگسال کشورمان در جزیره جهانی قشم، کار به ایستگاه آخر رسید تا داوران جشنواره نام برترین‌ها را با هدف اهدای جوایز اعلام کنند.
علی ثابت نیا در آیین اختتامیه این رویداد هنری ملی گفت: در این جشنواره از هنرمند نوجوان شهراد شیخی تقدیر شد و به قید قرعه به آوا پریشانی و ایلیا تونک، دو دستگاه سازعود ساخته شده توسط یکی از اساتید مطرح این حوزه به رسم یادگار اهدا گردید.
وی گفت: در این رویداد هنری به استاد محمدرضا درویشی و استاد ارسلان کامکار برای یک عمر فعالیت و زحمت در حوزه فرهنگ و هنر موسیقی و نقش آفرینی در نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم، هویت قشموند افتخاری داده شد.
در این جشنوواره همچنین از تلاش ایوب زارعی و عبدالرضا دشتی زاده بابت ثبت جهانی ساز عود قدردانی بعمل آمد.
برگزیدگان جشنواره ملی عود در رده سنی جوان به شرح زیر است :
در بخش موسیقی نواحی، ضیا بحری، میلاد مقاتلی مطلق متین علیزاده اول تا سوم شدند و در موسیقی دستگاهی هم اشکان نایبی به اتفاق رحمان مومنی و محمد سام کیانی، موفق به کسب مقام‌های اول تا سوم شدند.

در رده سنی بزرگسال هم این نتایج اعلام گردید. در بخش موسیقی نواحی، به ترتیب رضا ترکچی، هیرش مرادگورانی و سامان رازقی اول تا سوم شدند و در موسیقی دستگاهی بدون کسب مقام نخست، مهرداد میرزاپور و محمد رضا حسن‌خانی دوم و سوم شدند.

اختتامیه نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم با حضور عادل پیغامی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، جمعی از اساتید مطرح موسیقی کشور و هنرمندانی از سراسر کشور و حضور پرشورعلاقه‌مندان جمعه شب در محل قلعه پرتغالی‌های شهر قشم برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا