آخرین خبرهااقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری ساحل قشم عنوان شد:

عدم ثبات ارزی، شرکت‌های تولیدی را به تعطیلی می‌کشاند

ناپایداری بازار ارز صنایع تولیدی را به اغما فرو برده و در صورت تداوم این روند، ادامه تولید صرفه اقتصادی نداشته، تعدیل و تعطیلی سرانجام کار خواهد بود.

سبحان کمالی مدیرعامل جوان و سختکوش شرکت رادین پایا قشم است که در زمینه تولید انواع دستمال کاغذی فعالیت دارد. وی از سن ۱۸ سالگی با فعالیت در حوزه واردات پوشاک پای به بازار کار نهاده اما قریب ۳ سال است به فعالیت خود در این حوزه خاتمه و مسیر تولید کالای ملی را در پیش گرفته است.

کمالی علت این تغییر شغل را علاقه شخصی و عدم ثبات بازار کالاهای وارداتی عنوان و تمرکز بر بازار داخلی جزیره و سپس ورود به بازار ایران و جهان را غایت نهایی خود از ورود به عرصه تولید بیان می‌کند.

وی می‌افزاید: مشاوره‌ اهل فن، تحقیقات و آنالیز بازار سبب شد فعالیت اقتصادی خود را در زمینه تولید دستمال کاغذی بعنوان یک کالای ضروری آغاز کنم.

شرکت با نام تجاری ” رادین پایا قشم” و سرمایه ۵ میلیارد ریال در نیمه اسفندماه ۹۱ به ثبت می‌رسد. این سرمایه گذار جوان نیز از گزند بروکراسی اداری که از معضلات کشور می‌باشد در امان نبوده و فرایند اخذ مجوزهای لازم برای شروع فعالیت ۲ سال به طول می‌انجامد. کمالی چنین فرآیند زمانبری را موجب فرار سرمایه‌‍‌گذاران دانسته و بر لزوم بازنگری، تسهیل و تسریع آن تاکید دارد.

سرانجام با اخذ مجوزها، شرکت دستمال کاغذی قشم واقع در شهرک صنعتی فجر روستای طولا فعالیت تولیدی خود را با اجاره سوله‌ای به مساحت ۸۰۰ متر مربع و اسقرار دستگاه‌های کاملا ایرانی در نیمه اردیبهشت ماه ۹۷ آغاز می‌کند.

مدیرعامل شرکت، دلیل استفاده از سوله اجاره‌ای را مدیریت ریسک کار و نیز کاهش هزینه‌های اولیه راه‌اندازی شرکت عنوان و اضافه می‌کند: در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت روزانه ۳ تُن دستمال کاغذی شامل انواع جعبه‌ای، توالت و حوله‌ای در دو شیفت کاری می‌باشد.

به گفته وی، تمام پرسنل مورد نیاز شرکت از بومیان جزیره قشم استخدام و تا کنون برای ۱۲ نفر از جوانان قشمی اشتغالزایی شده است که در صورت ثبات بازار ازر، ظرفیت اشتغالزایی برای ۵۸ نفر دیگر نیز وجود خواهد داشت.

کمالی در تشریح تاثیر نوسانات بازار ارز بر این صنعت اظهار داشت: خمیر کاغذ بعنوان ماده اولیه مورد نیاز توسط شرکت‌های داخلی برای تولید رول‌های مادر به کشور وارد می‌شود و ما با خریداری این رول‌ها از داخل کشور اقدام به تولید دستمال کاغذی می‌کنیم.

وی افزود: ناپایداری بازار ارز، تامین مواد اولیه را با مشکل مواجه نموده و برای ثبات بخشی به قیمت نهایی محصولات و حفظ مشتریان ناچاریم سود خود را کاهش دهیم.

این سرمایه‌گذار ادمه داد: از زمان شروع فعالیت شرکت تا کنون قیمت مواد اولیه رشد ۴۰ درصدی داشته در حالی که برای جلب رضایت مشتریان، این شرکت قیمت نهایی محصول را تنها ۲۰ درصد افزایش داده است.

کمالی خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش سود خالص از فروش محصولات، در حال حاضر درآمد شرکت تنها پاسخگوی هزینه حقوق پرسنل، استهلاک و نگهداشت دستگاه‌ها بوده که در صورت تداوم این روند، ادامه تولید به هیچ وجه صرفه اقتصادی نداشته و مجبور به تعدیل و در نهایت تعطیلی شرکت خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا