سلامت

۲۶۰۴ بازرسی از سوی اداره دامپزشکی قشم انجام شد

 رییس اداره دامپزشکی قشم گفت: ۲ هزار و ۶۰۴ مورد بازرسی از مراکز تولید و عرضه دام و فرآورده های خام دامی این جزیره در ۶ ماه نخست سال جاری توسط بازرسان این اداره انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری خبرقشم، محمد صدیق ارم افزود: با انجام این تعداد بازرسی از مراکز تولید و عرضه دام و فرآورده های خام دامی سطح این جزیره هشت مورد پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی و مراجع قضایی معرفی و برای ۲ مورد از متخلفان حکم قضایی صادر شد.

وی ادامه داد: برای کنترل و ریشه کنی بیماریهای همه گیر و مشترک انسان و دام در سال جاری نیز بیش از ۸۹۹ راس دام سنگین، ۳۰ هزار و ۹۸۵ راس دام سبک و ۳۱۷ قلاده سگ بر علیه بیماری های مختلف در این شهرستان مرزی و بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس واکسینه شدند.

رییس اداره دامپزشکی قشم همچنین به نقش آموزش در آگاه سازی دامداران در مدیریت و کنترل بیماری های دامی اشاره کرد و گفت: در این راستا امسال بیش از ۱۵ جلسه و دوره آموزشی در رابطه با بیماری تب مالت، تب کریمه کنگو، آنفلوانزای طیور و سایر بیماری های دامی برای دامداران، مرغداران، قصابان و سلاخان در شهر و روستاهای این جزیره برگزار شد.

ارم توضیح داد: در این جزیره حدود یکهزار و ۲۰۰ راس دام سنگین و ۱۵ هزار راس دام سبک وجود دارد.

وی، پنج واحد پرورش ماهی در قفس، سه واحد تکثیر ماهی و یک واحد تکثیر ماهیان زینتی را از دیگر توانمندی های شهرستان مرزی قشم و سرزمین آب و آفتاب در پرورش آبزیان دریایی عنوان کرد.

رییس اداره دامپزشکی قشم اضافه کرد: این اداره با وجود پنج نیرو (چهار کارشناس و یک کادر مجرب)، ۴۲ مسوول فنی بخش خصوصی اعم از دکتر دامپزشک، کارشناس، کاردان، تکنسین دامپزشکی و یک درمانگاه دامپزشکی به جزیره نشینان سرزمین آب و آفتاب خدمت رسانی می کنند.

دامپزشکی به معنای درمان یک بیماری در دام نیست، فعالیت های مربوط به امر دامپزشکی نقش موثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد که با نبود آن بدون شک بخشی از سلامت جامعه به مخاطره خواهد افتاد.

از جمله وظایف سازمان دامپزشکی به عنوان عضوی فعال از سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) بررسی بیماری های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و راه سرایت و طرز انتشار بیماری ها، تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری های همه گیر و قرنطینه ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در امر مبارزه با بیماری های مشترک انسان و دام است.

۱۴ مهر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی دامپزشکی نامگذاری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا