اجتماعیاقتصادی

توسعه مشاغل تعاونی محور روستایی به توزیع عادلانه مشاغل در قشم کمک می‌کند / استان هرمزگان نیازمند مهارت افزایی در حوزه مشاغل تخصصی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: توسعه مشاغل تعاونی محور روستایی به توزیع عادلانه مشاغل و افزایش سرانه درآمدی مردم قشم کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبرقشم، افشار فتح الهی عصر امروز در نشستی با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به لزوم راه‌اندازی تعاونی‌های روستایی مبتنی بر بسترهای شغلی پیشینیان جزیره اظهار داشت: تشکیل تعاونی‌های روستایی با مشارکت دادن ۱۰۰ درصدی مردم، بیکاری را ریشه‌کن کرده و به درآمدزایی مردم منطقه منجر می‌شود.

وی از آمادگی سازمان منطقه آزاد قشم برای پشتیبانی تسهیلاتی از طرح‌های تعاونی خبر داد و گفت: مشکلات حال حاضر در جزیره، زیبنده مردم ولایت مدار و نجیب قشم نیست و ما با محقق کردن این خواسته می‌توانیم نیاز به حمایت‌های دولتی در قالب کمیته امداد و بهزیستی را به صفر برسانیم.

فتح الهی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در جزیره خاطرنشان کرد: قشم با ۱۵۰۰ کیلومتر وسعت و داشتن سواحل گسترده در کنار مردمی متین و پایبند به ‌نظام و کشور، پتانسیل بزرگی در حوزه صنایعی چون بانکرینگ، نفت و گاز و انرژی و به‌ویژه صنایع شیلاتی دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از عدم اعطای مجوز به مزارع پرورش میگو به شیوه سنتی در دولت مردمی خبر داد و گفت: اجرای طرح پرورش میگو به شیوه فوق متراکم برای نخستین بار در کشور در جزیره، به‌عنوان الگویی موفق، ضمن بهره‌وری بالا در تولید و اشتغال، طرحی سازگار با محیط‌زیست است که می‌تواند با ورود به طرح مشاغل خانگی، برای خانوارهای روستایی اشتغال و درآمدی پایدار به همراه داشته باشد.

وی در پایان خواستار تدبیر ویژه برای موضوع اتباع خارجی در جزیره قشم شد که ضمن اشغال فرصت‌های شغلی جوانان بومی و استفاده از تسهیلات کشور، پایبندی کاملی نسبت به موازین دولت از خود نشان نداده‌اند.

استان هرمزگان نیازمند مهارت افزایی در حوزه مشاغل تخصصی است

علی حسین رعیتی فرد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه بر کمبود نیروی متخصص و ماهر در استان هرمزگان تأکید کرد و بیان داشت: باتوجه به احداث صنایع بزرگ و سنگین در این استان، نیروهای جوان و جویای کار، نیازمند مهارت افزایی و دانش‌اندوزی هستند.

وی راه‌اندازی آموزشگاه‌های جوار کارگاهی را باهدف تأمین نیروی متخصص و مهارتی یک راهکار مناسب برای حل این بحران دانست و افزود: باید در حوزه پرورش نیرو برای آینده استان سرمایه‌گذاری کرد.

به گفته رعیتی فرد، برقراری تعادل بین کارفرما و کارگر به‌عنوان شرکای اجتماعی، یکی از عمده‌ترین عملکردهای این وزارتخانه بوده و توسعه تعاونی‌ها نیز در دستور کار است.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه منعقدشده با دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، برای آموزش افراد و کمک به بازرسان کار مستقر در مناطق آزاد اعلام آمادگی کرد و تأکید داشت: استفاده از نیروهای کار غیرمجاز می‌تواند به پرداخت جریمه‌های نقدی سنگین و درنهایت، پلمب کارگاه‌های تولیدی منجر شود.

در ادامه این جلسه همچنین، مجتبی معین وزیری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان از تعاونی‌های قشم به‌عنوان فعال‌ترین تعاونی‌های استان یادکرد و ادامه داد: برای توسعه تعاونی‌های روستایی، مکاتبات با دهیاری‌ها انجام ‌شده و برنامه‌های آموزشی طراحی‌شده به‌مرور اجرا خواهد شد.

وی با تأکید بر مطالبه مردم هرمزگان مبنی بر استفاده از نیروهای متخصص استانی در ترکیب هیات مدیره و مدیران صنایع استان، خواستار محقق سازی این وعده به کمک آموزش‌های لازم از سوی وزارتخانه شد.

لزوم ساماندهی اتباع خارجی در جزیره قشم

حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی، امام‌جمعه شهرستان قشم نیز در ادامه جلسه، خواستار ساماندهی اتباع خارجی جزیره شد و گفت: مسایل اجتماعی، آموزشی، بهداشتی و اشتغال در قشم تحت تأثیر این موضوع قرارگرفته است.

وی از سیاست‌گذاری ایجاد اشتغال به‌عنوان راهکاری برای حل مشکل بیکاری یادکرد و افزود: رفع بیکاری با کاهش آسیب‌های اجتماعی نسبت مستقیم دارد و در این موضوع باید به شایسته‌سالاری توجه کرد زیرا عدالت اصلی، پرورش و به‌کارگیری نیروهای شایسته است.

در ادامه، شیخ عبدالرحیم خطیبی، امام‌جمعه اهل سنت قشم نیز دو مقوله امنیت پایدار و وجود کار در کشور را عاملی برای استقبال اتباع خارجی برای حضور در ایران دانست و اذعان داشت: آموزش و مهارت اشتغال نیاز جوانان ما برای حل مشکل بیکاری و معیشتی است و مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در منابع مالی، می‌تواند به ریشه‌کنی مشکلات اقتصادی جامعه کمک کند.

محمدحسین حسینی، فرماندار شهرستان قشم در این جلسه بر لزوم اجرای طرح جامع ساماندهی اتباع تأکید کرد و گفت: این طرح باید با محوریت وزارت کشور و سایر نهادهای بالادستی برنامه‌ریزی‌شده و اجرایی شود.

وی افزود: بعد از سال‌ها به لطف حضور دکتر فتح الهی و تیم شایسته‌شان، سازمان منطقه آزاد قشم چهره مردمی به خود گرفته و اکنون نیازمند ساماندهی زیرساخت‌های قانونی به مدد برنامه هفتم توسعه است.

حسینی همچنین از امضای تفاهم‌نامه توانمندسازی تعاونی دهیاری‌ها خبر داد و گفت: اجرای طرح توان مدسازی تعاونی‌ها می‌تواند به تغییر روش‌های شغلی و به‌روزرسانی مشاغل کمک کند.

گفتنی است، عصر امروز یک‌شنبه ۱۰ مهرماه ۱۴۰۱، افشار فتح الهی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با  علی حسین رعیتی فرد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هیات همراه وی دیدار کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا